mandag 30. mai 2016

Har du spørsmål om hjemmelaget babygrøt? Her får du svar!




































--> -->

Margit Vea AS holder mange barnematkurs over hele landet, og vi får mange spørsmål knyttet til hjemmelaget babygrøt. Er det nok næring, nok jern? Hvilken kornsort er best? Hva med melk? 
Hvis barnet ditt sliter med magen, anbefaler vi dere å vente med korn. Du kan lese mer om det her.

Her er de vanligste spørsmålene vi får om hjemmelaget grøt, blant annet Margit Vea babygrøt, og hva vi pleier å svare når folk spør.

Mange industrigrøter er tilsatt melkepulver som øker energiinnholdet i grøten. Bør man blande hjemmelaget grøt med morsmelk eller morsmelkerstatning?
- Man kan gjerne blande grøten med morsmelk, men vi anbefaler å blande inn kraft og ekstra fett fremfor morsmelkerstatning.

Gir hjemmelaget babygrøt nok energi?
- Vi anbefaler å øke energiinnholdet ved å tilsette næringsrikt fett i grøten, smør, økologisk kaldpresset kokosfett eller økologisk kaldpresset olivenolje, 2 – 3 teskjeer fett per desiliter grøt eller puré.
Husk også at det er helheten i kostholdet som er viktig. Babyen får energi og næring fra middagen også. Gi barna et variert kosthold, barn lærer å like det de får å spise. Kjøpegrøter er ofte svært søte da de ofte er tilsatt enkle karbohydrater av ulike slag. Barnet blir derfor vant med at maten skal smake søtt, og vil dermed lettere kunne komme til å avvise mat som ikke er søt. Et variert kosthold av hjemmelaget mat gjør at barnet blir mindre kresent.

Det anbefales at spedbarn skal ikke ha kumelk. Er det fordi det fører til dårligere opptak av jern?
- Det anbefales at spedbarn ikke skal få kumelk å drikke, for da drikker mange seg mette på kumelk. Det fører til at de spiser mindre av andre matvarer som inneholder jern. Mange foreldre er ikke klar over at de fleste industrigrøter er tilsatt kumelk i form av skummetmelkpulver. Det betyr at fettet, som er det beste i melken, er tatt bort.
Vi anbefaler å tilsette grøten smør eller ferskpresset kokosfett fra starten. Gi gjerne økologisk smør fra Rørosmeieriet, som er lavpasteurisert og ikke-homogenisert og som er lettere for tarmen å fordøye. Økologisk smør inneholder også mer omega 3-fettsyrer enn annet smør. Det er litt havsalt i Rørossmøret, men det tåler barna. Når barnet har spist grøt en stund, rundt 9-månders alderen, kan du tilsette fløte, gjerne lavpasteurisert og ikke-homogenisert fra fra Rørosmeieriet.

Helsestasjonen sier at økologiske barnegrøter har mindre næring enn andre barnegrøter.
- En av årsakene til at noen helsestasjoner sier dette, er at industrigrøtene er tilsatt jernfumarat. Industrigrøt er laget ved å strippe kornet for næringsstoffer, for så å tilsettte næringsstoffer i etterkant. Således får grøtpulveret lengre holdbarhet. Energiinnholdet i industrigrøt vil også være høyere på grunn av tilsatt fett av dårlig kvalitet. Økologiske grøter har ikke dette, og inneholder derfor i utgangspunktet mindre energi. I Margit Vea barnegrøt har vi brukt emmer, enkorn og havre, korn som har naturlig høyt innhold av ulike mineraler, vitaminer, fett og proteiner av god kvalitet. De er mer næringsrike enn hvete, ris, mais. I tillegg kan du tilsette fett av god kvalitet, eggeplomme, kraft, frukkt og bær, og barnet vil da få grøt som langt overgår de konvensjonelle grøtene med hensyn til næringsinnhold. I økologiske barnegrøter finnes ingen spor av sprøytemidler. Vi anbefaler også å tilsette godt fett, samt bløtlegge kornet for å gjøre grøten lettere fordøyelig og næringsstoffene mer tilgjengelige. Industrigrøter er ikke laget på bløtlagt korn. 

Inneholder hjemmelaget grøt nok jern?
- Kjøpegrøter er tilsatt jernfumarat for å sikre at barna får nok jern. Ved å velge gode råvarer, og gi dem riktig behandling, vil du øke tilgjengeligheten av jern og andre mineraler og vitaminer i den hjemmelagde grøten. Vi anbefaler å jernberike grøten med rene råvarer, som for eksempel mos av økologiske aprikoser, eller koke grøten med hjemmelaget, usaltet kraft. Middagsmat vil i mange tilfeller ha et høyere jerninnhold enn grøt. Jern fra animalske matvarer tas bedre opp i tarmen en jern fra plantekost. Et variert kosthold med mat laget fra grunnen av, vil sikre at barnet ditt får tilstrekkelig med jern og andre essensielle vitaminer og mineraler.

Trenger barnet mitt velling og pulvergrøt?
- Nei! Vi anbefaler å amme til barnet 1 - 2 år, hvis mor har melk. Introduser forsiktig mat til barnet når det er 4–6 måneder gammelt. Når barnet blir eldre, anbefaler vi å tilby lettfordøyelig mat som grønnsaker og middag for så å gå over på hjemmelaget grøt laget av næringsrike kornslag som hirse, emmer, enkorn og havre. Tilsett godt smør eller ferskpresset kokosfett og litt aprikosmos eller kraft som jerntilskudd. Barnet kan også få litt leverpostei, eggerøre med smør i og kokte grønnsaker som det kan tygge i stedet for velling og grøt. Er du enda i tvil, så kan jeg berolige deg med at foreldre i de fleste land, ikke vet hva grøt og velling er, og barna vokser og har god helse.

9 kommentarer:

  1. Hei, takket være inspirasjon fra deg lager jeg all mat til baby, nå min andre, og jeg er deg evig takknemlig for det! Vi er nå i grøtstadiet og jeg har kjøpt inn alt av mel; havre, hirse, mais, ris (grov) og bygg. Jeg har tilgode å lage av annet enn havre og hirse enten hver for seg eller blandet da det synes som næringen er så som så i ris og til en viss grad mais - hvor viktig er det å variere grøtsortene? Han får middager laget på dine oppskrifter i henhold til alder (7 mnd), samt fruktpuree. Grøtene søtes med aprikosmos, sviskemos eller bær.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for gode ord Kjersti!Så kjekt å høre at du blir inspirert! Enig med deg at det er så som så med ris og mais. Lager du grøt på de andre kornsortene, så er det mer enn bra nok. Hvis du har tilgang til urkorn som emmer og enkorn, ev. spelt, er det også bra. Middag er også viktig og gir verdifulle næringsstoffer til barnet. anbefaler det å koke kraft også, og kok gjerne grønnsakene i kraft! Lykke til!

      Slett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  3. Hvordan er holdbarhet på kokt grøt? Kan jeg f eks koke et par dl grøt, kjøle raskt ned og oppbevare kaldt et døgn og varme opp (så har jeg et par små porsjoner med grøt). Mvh Nina

    SvarSlett
    Svar
    1. Du kan fint koke noen dl grøt og oppbevare i kjøleskap i flere døgn, 3-4. Bare ta ut den porsjonen du trenger, og ikke kjøl ned igjen grøt du har varmet opp igjen en gang:)

      Slett
  4. Hei! Jeg har nylig laget grøtpulver fra oppskrift i boken din. Jeg brukte emmerbrød som basis. Det er ikke hirse i dette pulveret, men inneholder det allikevel nok næringsstoffer for en liten gutt? Han er snart fire mnd og har ikke gitt han mat helt ennå. Og hvor mye væske skal blandes med pulveret? Hilsen Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og beklager sent svar... var på reise, og da glemmer jeg det lett. Det er næring i dette kornet, men vikgit at du bløtlegger. Se siste innlegget mitt nå, der er link til en bloggsak om grøt - søk også på grøt her på bloggen, så finner du mange tips:)

      Slett
  5. Hei og takk for inspirasjon til å sette i gang med produksjon av hjemmelaget barnemat!
    Når det gjelder den bløtleggingen av melet til babygrøt; vil det si at man blander melet med kaldt vann og setter på benken til neste dag (i lufttett boks eller bare i kjelen?)? Eller bør det stå i kjøleskap hvis det blir stående en del timer? Og er det ok å varme grøtrestene i mikroen?
    Hilsen Anette

    SvarSlett
  6. Hei! Jeg lurer på hva som er best å begynne med av fast føde til en 4 mnd gammel baby? Kan man starte med hjemmelaget grøt av havremel? Eller bør man starte med frukt/grønnsaksmos/middagsmat først? Blir grøten fullverdig og mettende nok dersom man tilsetter litt aprikosmos og litt olivenolje? Kan man tilsette rapsolje også, eller skal ikke babyer ha det?

    SvarSlett