Ferie og fri fra matlaging


Da jeg lagde eggerøre til frokost i dag, slo det meg at jeg har ikke laget mat på en måned. Jeg har hatt en fantastisk ferie, jeg har spist og kost meg med supre råvarer og nydelig, god hjemmelaget mat laget av dyktige kokker på solskinnsøya Madagaskar. Helt fri fra "jobben" tok jeg ikke, for jeg har smakt, spist og latt meg inspirere. Med meg i kofferten har jeg spennende krydder og andre spesialiteter fra Madagaskar.

Med så lang pause fra kjøkkenet, var det kanskje lurt å begynne med noe enkelt. Et av høydepunktene under ferien var frokosten på Relais de la Reine i Isalofjellene. Nyskåret frukt, ferskspresset juice og en spennende og smakfull eggerøre som de hadde tilsatt  créme fraîche og noen dryss gassik rosépepper.




Eggerøre med crème Fraîche

2 egg
1 ss crème Fraîche
1/4 ts rørsukker
1/4 ts salt
1 ss olivenolje eller smør
rosépepper
salat, tomat og agurk

Slik gjør dere: 
Pisk sammen egg, crème fraîche, sukker og salt. Varm opp en panne eller kjele og ha i litt smør eller olje. Hell i eggeblandingen og stek forsiktig mens du rører med en stekespade eller slikkepott. Hvis du vil gjøre det ekstra fint, kan du presse eggerøren sammen i en liten skål før du vender det på tallerken. Pynt med salat, tomat og agurk.
Kanskje ikke så enkel frokost likevel?;-)


Flere godsaker fra Madagaskar kommer etterhvert....