Selskaper som McDonald´s og Coca-Cola Enterprises er svært
kreative i arbeidet for å bli assosiert med noe helsefremmende og positivt som
sport og veldedighet. De finner stadig nye veier for å oppnå den såkalte
”gloryeeffekten”.
Markedsføring av mat til barn er, i følge WHO, omfattende internasjonalt.
I Aftenposten søndag 10 juni, kunne vi lese at mesteparten, hele 90 % av
markedsføringen, er for produkter med mye salt, fett og/eller sukker, som brus,
søte og salte snacks og frokostblandinger.
Jeg vil følgende nevne to ferske eksempler. TV- reklamen for McDonald´s ”Heia
Meny” ruller over TV skjermen i hver en pause under fotball-EM. Hvor mange barn
følger med på fotball-EM? Samme menyen ble introdusert i anledning SKI-VM 2011
i Oslo. I Haugesund har kjeden lansert en egen FKH meny, noe jeg har skrevet om tidligere. Innpakningen er noe av årsaken til McDonald´s globale
suksess. Næringsinnhold kommer ikke i første rekke. Å bruke gratis leker, ofte
kjente filmfigurer til å lokke barn til å forlange usunn mat av foreldrene, er
manipulerende og uakseptabelt. Hurtigmatkjeder fratar barna, med sine smale
menytilbud, gode og varierte smaksopplevelser. Aftenposten skrev at helse-
og omsorgsdepartementet denne uken skulle sende ut en forskrift om at
«markedsføring rettet mot barn og unge av energitette, salte og næringsfattige
næringsmidler, er forbudt» på høring. Et av punktene går på bruken av
tilleggsytelser, gaver, leker, kuponger, rabatter eller samleobjekter som kan
appellere til barn og unge. Bakgrunnen er en ny resolusjon fra verdens helseorganisasjon
for å redusere markedsføringen rettet mot barn.
Med kampanjen ”3 liter rent vann til Afrika”, fremstiller CocaCola Enterprises
Norge seg selv som en veldedighetsorganisasjon. Hver gang vi kjøper en flaske
Bonaqua, går 3 liter vann til Røde Kors sitt “Vann for livet “-prosjekt I Afrika
(Får du forresten ikke tak i vann under en reise i Afrikas sol, kan det godt
hende du får tak i Coca Cola…) Brusgiganten har fått med seg Røde Kors og “The
Voice”- Hanne Sørvaag skal fronte kampanjen. I følge selskapet er dette en
enkel måte for folk å hjelpe tørste barn i Afrika. Det er også en enkel måte
for CocaCola å drive reklame mot barn og unge. Folk kan gå inn på kampanjens
Facebook-side og støtte direkte der. CocaCola Enterprises har også skaffet seg
reklameplass på facebook. Jeg tror neppe det først og fremst vann brusgiganten
tjener penger på, men brus, ”sportsdrikker”, energidrikker - en pest og en
plage for den oppvoksende generasjon. Det undrer meg at Røde Kors lar seg
sponse av et selskap som i flere tiår uten skrupler har vært en av de største bidragsyterne til overvekt og
feilernæring.
Mange barn ser ikke lenger chips, pommes frites eller sjokolade
som en velfortjent belønning eller ekstra kos. Denne maten er blitt en del av
dagliglivet, og mange forstår ikke at det å spise usunt kan ha konsekvenser for
helsen deres senere i livet. Det CocaCola Enterprises, McDonald´s og andre lignende
selskap tjener fett på i dag, må samfunnet (skattebetalerne), inkludert barna, betale
dyrt for om noen år. Selvfølgelig er ikke dette noe selskapene ønskes å
assosieres med, for dette gir ingen glory – kun riper i lakken. ”Heia Meny” er
mye fett, sukker og tilsetningsstoffer, CocaCola er sukker.
For meg er springvann mer enn godt nok, og støtter heller allerede eksisterende vannprosjekter uten innblanding fra CocaCola Enterprice.