Markedsføring mot barn og gloryeeffekt

Selskaper som McDonald´s og Coca-Cola Enterprises er svært kreative i arbeidet for å bli assosiert med noe helsefremmende og positivt som sport og veldedighet. De finner stadig nye veier for å oppnå den såkalte ”gloryeeffekten”.


Markedsføring av mat til barn er, i følge WHO, omfattende internasjonalt. I Aftenposten søndag 10 juni, kunne vi lese at mesteparten, hele 90 % av markedsføringen, er for produkter med mye salt, fett og/eller sukker, som brus, søte og salte snacks og frokostblandinger.

Jeg vil følgende nevne to ferske eksempler. TV- reklamen for McDonald´s ”Heia Meny” ruller over TV skjermen i hver en pause under fotball-EM. Hvor mange barn følger med på fotball-EM? Samme menyen ble introdusert i anledning SKI-VM 2011 i Oslo. I Haugesund har kjeden lansert en egen FKH meny, noe jeg har skrevet om tidligere.
Innpakningen er noe av årsaken til McDonald´s globale suksess. Næringsinnhold kommer ikke i første rekke. Å bruke gratis leker, ofte kjente filmfigurer til å lokke barn til å forlange usunn mat av foreldrene, er manipulerende og uakseptabelt. Hurtigmatkjeder fratar barna, med sine smale menytilbud, gode og varierte smaksopplevelser. Aftenposten skrev at helse- og omsorgsdepartementet denne uken skulle sende ut en forskrift om at «markedsføring rettet mot barn og unge av energitette, salte og næringsfattige næringsmidler, er forbudt» på høring. Et av punktene går på bruken av tilleggsytelser, gaver, leker, kuponger, rabatter eller samleobjekter som kan appellere til barn og unge. Bakgrunnen er en ny resolusjon fra verdens helseorganisasjon for å redusere markedsføringen rettet mot barn.

Med kampanjen ”3 liter rent vann til Afrika”, fremstiller CocaCola Enterprises Norge seg selv som en veldedighetsorganisasjon. Hver gang vi kjøper en flaske Bonaqua, går 3 liter vann til Røde Kors sitt “Vann for livet “-prosjekt I Afrika (Får du forresten ikke tak i vann under en reise i Afrikas sol, kan det godt hende du får tak i Coca Cola…) Brusgiganten har fått med seg Røde Kors og “The Voice”- Hanne Sørvaag skal fronte kampanjen. I følge selskapet er dette en enkel måte for folk å hjelpe tørste barn i Afrika. Det er også en enkel måte for CocaCola å drive reklame mot barn og unge. Folk kan gå inn på kampanjens Facebook-side og støtte direkte der. CocaCola Enterprises har også skaffet seg reklameplass på facebook. Jeg tror neppe det først og fremst vann brusgiganten tjener penger på, men brus, ”sportsdrikker”, energidrikker - en pest og en plage for den oppvoksende generasjon. Det undrer meg at Røde Kors lar seg sponse av et selskap som i flere tiår uten skrupler har vært en av de største bidragsyterne til overvekt og feilernæring.

Mange barn ser ikke lenger chips, pommes frites eller sjokolade som en velfortjent belønning eller ekstra kos. Denne maten er blitt en del av dagliglivet, og mange forstår ikke at det å spise usunt kan ha konsekvenser for helsen deres senere i livet. Det CocaCola Enterprises, McDonald´s og andre lignende selskap tjener fett på i dag, må samfunnet (skattebetalerne), inkludert barna, betale dyrt for om noen år. Selvfølgelig er ikke dette noe selskapene ønskes å assosieres med, for dette gir ingen glory – kun riper i lakken. ”Heia Meny” er mye fett, sukker og tilsetningsstoffer, CocaCola er sukker.
For meg er springvann mer enn godt nok, og  støtter heller allerede eksisterende vannprosjekter uten innblanding fra CocaCola Enterprice.