Barn som ikke spiser vil kanskje spise selv

"I dag gav jeg henne en brokkolibukett, og den spiste hun med liv og lyst! Vi får prøve å la henne spise mer selv i tiden fremover."

Foto: Margit Vea


Jeg blir stadig kontaktet av foreldre som er bekymret for barn som ikke vil spise. Følgende sto i en e-post som jeg fikk nylig: Jeg har ei jente som snart er 10 måneder. Hun liker ingen middager, verken de jeg lager eller de industriproduserte på glass. Nå har vi prøvd hver dag i 4 til 5 måneder, og hun spiser fortsatt maks 3 ts av porsjonen. Vi har prøvd å gi henne kun en råvare om gangen, for eksempel most potet eller gulrot, men hun vil ikke ha det. Heldigvis spiser hun grøt og brød og får fortsatt melk. Jeg er ikke bekymret for at hun ikke får nok mat, men det er litt frustrerende for oss. Vi har begynt å blande middagsmat med banan og sviske - det liker hun, men er det så lurt? Har du noen tips?

Disse foreldrene har kanskje ei svært selvstendig jente som gjerne vil spise selv. Jeg anbefalte dem å lese bloggsaken jeg har skrevet tidligere, om barnestyrt mattilvenning, og tipset dem å la jenta få lov å spise selv, som for eksempel en godt kokt brokkoli. Og som dere ser av svaret jeg fikk etterpå, var det til god hjelp.

Å blande litt søt frukt i middagen, kan være et lurt triks. Ei anna mor som tok kontakt tidligere, beklaget seg over sønnen som ikke ville ha most potet. Da jeg anbefalte å koke poteten med litt eple, gikk retten ned på høykant. Etterhvert reduserte mor inneholdet av eple og erstattet det med andre grønnsaker. Samme gutten satte også stor pris på avokadomosen da den ble piffet opp med hvitløk. Morsmelken er søt og det kan være årsaken til at små babyer gjerne liker at maten smaker litt søtt. Det er likevel viktig at barna gradvis vennes til å like andre smaker, surt og bittert. Babyer liker også ofte at det er litt smak, for eksempel avokado med hvitløk. Mye god smak sitter i fettet, og det kan godt være minsten setter mer pris på middagen når den har fått litt olje eller smør i seg.

Foto: Margit Vea

I håp om å få noen morsomme grimasbilder av barn da vi skulle fotografere barn til boken Lettlaget barnemat, gav vi ettåringene noen sitronskiver. Men barna nøt smaken av sitronskivene og grimasbildene uteble. Små barn elsker å utforske smaker, så gi dem noen utfordringer og la dem smake på det du selv har på tallerkenen! For hvem har for eksempel sagt at babyer ikke liker ansjos?

Til dere foreldre som sliter med barn som ikke vil spise anbefaler jeg å lese en interessang artikkel som står på Aftenpostens nettsider i dag; Hva gjør du når barnet ikke vil spise?