Forbyr leker med barnemenyer

I Aftenposten i dag kan vi lese at San Francisco i USA har som første amerikanske by vedtatt en lov som forbyr fast-food restauranter å gi bort leker sammen med barnemenyer som ikke serverer sunn mat.
En barnemeny må ha mindre enn 600 kalorier, mindre enn 640 mg natrium og maksimalt 35 av kaloriene kan komme fra fett.

Bare 12 av de 3000 mulige menykombinasjonene hos de 12 mest populære restaurantkjedene i USA, oppfyller ernæringsbehovene til barn.

Også i Norge er matprodusentene kreative og finner stadig nye markedsføringsmetoder som skal øke salget av usunne produkter til barn. Både i butikkene og på internett finnes det flere eksempler på spekulativ markedsføring rettet mot barn. Eksempler på dette kan dere finne på hjemmesidene til Gilde, Mills, Tine, Stabburet og Santa Maria. På nettet lokker produsentene med konkurranser og spill. Produktene de reklamerer for inneholder ofte usunt fett, mye karbohydrater og mengder med tilsetningsstoffer. Med å bruke barnevennlig design vil produsentene påvirke foreldre i deres valg, og skal ha oss til å tro at barna ikke liker den "voksne" smaken. I de fleste tilfeller er dette bare tull.

Forhåpentligvis vil også myndighetene i Norge se nærmere på snikreklame rettet mot barn, ungdom og foreldre.