Dårlig mat er omsorgssvikt

Vi fikk et hyggelig besøk av Stavanger Aftenblad da jeg holdt et barnematkurs på Madlasandnes i Stavanger. Artikkelen kom på trykk tirsdag 12 oktober (koblingen under for dere som er interessert).
Klinisk ernæringsfysiolog Camilla Nybø mener mitt budskap er spissformulert. Det kan så være. Men hun er uenig med meg at det er bedre å la barna gå uten mat enn å gi dem ferdigmat. Jeg har ikke sagt at barn skal gå uten mat. Jeg har derimot sagt det er bedre at barna får en omelett eller grov brødskive med et godt pålegg enn posesuppe, og det mener jeg. På kurset anbefalte jeg foreldrene å velge de beste alternativene om de går for ferdigmat. Blant annet Lofoten fiskemat har gode fiskeboller og kaker som ikke innholder Glutamat, smaksforsterker.
Camilla Nybø sier også at vi må huske på at fordervet mat også er farlig og at det er en grunn til at E-stoffene er der. Selvfølgelig er fordervet mat farlig, noe jeg mener de fleste er klar over, men mange av E-stoffene som finnes i maten har ingen ting med fordervet mat å gjøre!


www.aftenbladet.no/nytte/livsstil/1274189/ndash_Daarlig_mat_er_omsorgssvikt.html